Ensivaikutelma on ja pysyy – Miten organisaationne vastaa tähän haasteeseen?

Kuinka usein sinä teet päätelmiä ensireaktion tai ensitapaamisen perusteella? Kuinka kauan tämä ensimmäinen mielikuva henkilöstä tai asiasta vaikuttaa ajatuksiisi?

Kuvittele meneväsi pizzeriaan, jota muutama ystäväsi on kehunut. Odotat saavasi täydellistä pizzaa, ihanan rapealla pohjalla, mahtavalla tomaattikastikkeella. Istut varaamaasi pöytään, mutta tarjoilija ei tuo ruokalistaa ensimmäiseen viiteentoista minuuttiin. Odottelun jälkeen tarjoilija tuo listan, ja toisen odottelun jälkeen hän tulee ottamaan tilauksen vastaan. Hän ei osaa vastata mitään tarkentaviin kysymyksiisi pizzan raaka-aineista. Joudut odottamaan pizzaa reilun tunnin, ja pöytään saapuessa se on jo kylmää. Makuelämys on yhtä kuin roiskeläppä. Tarjoilijaa ei näy eikä kuulu missään vaiheessa. Lopulta maksat normaalihinnan, vain, jotta pääsisit paikasta mahdollisimman nopeasti ulos. Menisitkö uudelleen tähän paikkaan? Menisitkö vaikka näkisit vuoden päästä upean mainoksen tästä paikasta? Menisitkö, jos he olisivat uudistaneet menunsa? Menisitkö, jos kaverisi edelleen vakuuttavaisivat, että paikka on loistava? Todennäköisesti et.

Ihmisillä menee vain sekunnin kymmenesosa ensivaikutelman muodostamiseen. Merkittävä osa muodostamastamme käsityksestä mistä tahansa aiheesta pohjautuu ensimmäiseen kosketukseemme tämän aiheen kanssa. Jos olemme yhtä mieltä siitä, että ensimmäinen kohtaaminen on merkittävä, miksi tämä hetki ei ansaitsisi hieman suurempaa huomiota?

Uuteen organisaatioon uutena työntekijänä tullessa tämä ”hetki” on perehdytys. Monen organisaation tavoitteena on tarjota henkilöstölleen hyvä työympäristö, jossa he viihtyvät, ja jossa heidän on mahdollista kehittyä. Organisaatioissa ymmärretään, että henkilöstön toimintakyky ja tyytyväisyys vaikuttavat suoraan työn tulokseen ja laadukkuuteen. Miten hyvä ensivaikutelma organisaatiosta voisi edistää työntekijöiden työtyytyväisyyttä ja kehittymistä? Voisiko loistava ensivaikutelma olla sinun organisaatiosi salainen ase kilpailijoihinne nähden?

Miten perehdytyksen suunnitteluun voisi saada uutta näkökulmaa? Mitkä asiat tekisivät sen kehittämisestä mielekkäämpää ja aidompaa? Jotta perehdytys tukisi työntekijöitä parhaalla mahdollisella tavalla, täytyy ensiksi olla selvillä, mitä työntekijät itse arvostavat perehdytyksessä. Mitä he odottavat perehdytykseltä? Mistä he olisivat valmiita ”maksamaan”? Voisiko perehdytyksen nähdä palveluna uusille työntekijöille? Minkälaisia palvelutilanteita hyvä perehdytys sisältäisi? Minkälaisen palvelupolun nykyinen perehdytyksenne muodostaa? Entä tulevaisuuden unelmatilanne? Mitä yksilöllisiä palveluita työntekijänne haluavat? Keneltä he sen haluavat?

Perehdytyksen kehittäminen tuntuu vielä useasti jäävän monen muun tärkeämmän ja kiireellisemmän prosessin kehityksen jalkoihin. Sekin on ymmärrettävää, mutta ei aina perusteltua.

f ln