Aika ei hallitse sinua – tee kiireilytesti ennen kuin kiire syö aivosi

Joko tämäkin vuosi on tosiaan kohta ohi? Koko syksy oli yhtä juoksemista, taas. Kiire on loputon. Palavereja, yllättäviä ja pikaisesti hoidettavia työtehtäviä, ylitöitä ja kaamosväsymystä. Onneksi kohta on joululoma ja työuupumus saa hetkeksi väistyä.

Alkuvuonna kiire alkaa taas ja ajanhallinta pettää. Vuosi täytyy saada vauhdilla käyntiin. Painetaan täysillä kohti kesälomaa, jolloin ehtii pysähtyä taas vähäksi aikaa.

On vaikea kuvitella aikaa – lomien ulkopuolella – jolloin ei olisi kiire. Vaikka töitään ja vapaa-aikaansa koettaa kuinka suunnitella, kiire tuntuu tulleen jäädäkseen. Vuorokaudessa vain kerta kaikkiaan on liian vähän tunteja. Työt eivät todellakaan vähene tekemällä, joten näillä mennään. Tervetuloa työuupumus, taas.

Kiireilytesti-ajanhallinta-työuupumus

Jatkuva stressaaminen aiheuttaa pahimmillaan aivoille pysyvää tuhoa. Toistuva henkinen kuormitus voi johtaa hermosolujen kutistumiseen ja katoon, solujen välisten yhteyksien harventumiseen ja aivojen pienenemiseen. Helsingin Sanomat kirjoitti keväällä ruotsalaistutkimuksesta, jonka mukaan työperäisestä stressistä kärsivillä henkilöillä harmaa aine oli vähentynyt eri aivoalueilla. Mitä kovempi stressi, sitä suurempi kato. Henkilöt potivat esimerkiksi unettomuutta, uupumusta, ärtyneisyyttä, epätodellisuuden tunnetta sekä muisti- ja keskittymisvaikeuksia.

Pitkittynyt stressi ei varsinaisesti paranna työtehoakaan, vaikka nykyisin tuntuu olevan kovin tärkeää näyttää kiireiseltä ja huipputehokkaalta. Todellisuudessa kiire kuitenkin vähentää aikaansaamista ja luovuutta. Aivotutkija Minna Huotilainen varoittaa Ylellä, että yhä useampi ihminen kärsii ADT-tilasta, jossa aivot käyvät ylikierroksilla eivätkä kykene enää keskittymään. Mieli alkaa odottaa keskeytyksiä ja tuottaa niitä itsekin. Vaikka ihminen työskentelisikin hetkellisesti rauhallisessa tilassa, hän ei kykene enää keskittymään, koska mieli hyppii asiasta toiseen. Noidankehä vahvistuu ja ajanhallinta on entistä vaikeampaa.

Vaihda näkökulmaa niin työuupumus helpottaa

Kaikkihan tämä on jo tiedossa ja mukavampi olisi, jos ei tarvitsi jatkuvasti olla säntäilemässä pää kolmantena jalkana paikasta toiseen. Mutta minkäs teet, työt ja kiire eivät vähene voivottelemalla.

Onko siis vain pakko tyytyä kohtaloonsa, jatkaa juoksemista ja toivoa, että pääsee joskus viettämään rauhaisia eläkepäiviä? Ehkä. Riippuu sinusta.

Kannattaa tiedostaa, kuten tässä Psychology Todayn artikkelissa osuvasti huomautetaan, että ei ole olemassa mitään mystistä aikavelhoa, joka säätelee ajan kulumista mielivaltaisesti jaellen sitä auliisti toisille samalla, kun ottaa toisilta pois. Kukin on itse vastuussa omasta ajankäytöstään, vaikka se ei siltä tuntuisikaan.

Jos töitä on jatkuvasti liikaa ja ylityötunnit paukkuvat eikä työuupumus lähde kulumallakaan, olet kuitenkin itse valinnut työsi etkä ole sanonut ei, kun sinulle on työnnetty lisävastuita. (Vinkki! Seuraavan kerran kun sinua pyydetään hoitamaan jokin ylimääräinen asia, sano: mielelläni, mutta minkä näistä tehtävälistallani jo olevista asioista jätän sitten hoitamatta?) Kun seuraavan kerran ryntäät töistä salille ja sieltä äkkiä ruokakauppaan ja kotiin kokkaamaan vain huomataksesi, että et tänäänkään ehtinyt soittaa kaukana asuvalle ystävällesi vaikka oli tarkoitus, muista, että päätit itse tehdä tuon kaiken soittamisen sijaan. Ja kun seuraavan kerran kiroat jokailtaista lasten harrastuksiin kyyditsemistä älä unohda, että sinä itse olet suostunut sekä harrastusten aloittamiseen että kyytien tarjoamiseen, etkä ole esimerkiksi päättänyt järjestää vaihtoehtoisia kyytejä.

Työuupumus-ajanhallinta

Päätät myös hoitaa ne ikävät velvollisuudet, jotka vain on ”pakko” hoitaa. Teet veroilmoituksen koska on pakko, vaikka voisit sen sijaan katsoa HBO:lta hyvää sarjaa. Jos katsoisit ja jättäisit ilmoituksen tekemättä, verovähennykset jäisivät saamatta, joten päätät täyttää ilmoituksen.  Päätös on varmasti järkevä ja monissa tapauksissa ainoa oikea, mutta päätös se on joka tapauksessa. Ehkä ainakin omaa suhtautumistaan jatkuvaan kiireeseen voi muuttaa, kun tiedostaa, että hallitset sittenkin aikaasi eikä se sinua.

Jos ajanhallinta takkuaa, tee muutoksia

Jos siis omat valintasi ajankäytöstäsi aiheuttavat jatkuvaa stressiä ja ahdistusta, niitä kannattaa pohtia tarkemmin. Haluatko käyttää aikasi juuri näin vai pitäisikö jotain muuttaa? Työpaikkaa, vapaa-ajan käyttöä, asuinpaikkaa, vääristyneitä kuvitelmia omasta jaksamisesta? Myös kiireilytestimme antaa viitteitä siitä, mitä sinun kannattaisi muuttaa, jotta suorituskykysi paranisi ja stressi vähenisi.

Oleellinen taito on myös osata aikatauluttaa omaa tekemistään. Vaikka kiireiset päiväsi koostuisivatkin juuri niistä asioista joita haluatkin tehdä, joukosta saattaa löytyä huomaamattomia aikasyöppöjä, joihin puuttumalla helpottaisit omaa elämääsi. Tehokas ajanhallinta ja hopun taltuttaminen ovat tavoitteina myös kiireen ja ajankäytön hallinnan valmennuksessamme.

Tee palvelus sekä itsellesi ja aivoillesi että pitkällä tähtäimellä myös läheisillesi ja työnantajallesi ja lupaa, ettet ensi vuonna tyydy vain valittamaan, kuinka kova kiire sinulla koko ajan on. Tai toki aina voit toivoa joulupukilta lahjaksi vaikkapa henkilökohtaista assistenttia. Sen toiveen toteutuminen on vähintään yhtä todennäköistä kuin se, että aikavelho yhtäkkiä taikoisi vuorokauteesi pari lisätuntia.

f ln